Halaman

Sabtu, Oktober 23, 2010

Di sebalik penganjuran Konsert Maher Zain di Auditorium MBSA Shah Alam

Salam kepada semua pembaca. Minggu lepas Maher Zain telah mengadakan showcase Save The Soul di Auditorium MBSA Shah Alam pada 14 dan 15 Oktober 2010. Hari ini, aku ingin berkongsi mengenai Maher Zain serta sedikit info berkenaan penganjuran konsert MZ di Malaysia.

Kos Penganjuran
Antara info yang aku dapat tahu dari sebuah syarikat yang berusaha untuk membawa MZ ke Malaysia, kos untuk menganjurkan sebuah konsert termasuk sistem bunyi, pencahayaan, pentas bertaraf antarabangsa, bertempat di stadium, menelan sehingga ratusan ribu ringgit.

Itu info yang aku dapat semasa bulan Ramadhan, bulan Ogos yang lepas. Aku tak pasti bagaimana dengan perbelanjaan showcase pada minggu lepas. Alhamdulillah RS telah mendapat banyak penaja termasuk syarikat automotif negara, Proton.

Bilangan kerusi di auditorium
Untuk makluman anda, auditorium tersebut mempunyai 1450 kerusi termasuk tingkat atas. Secara mudahnya, aku boleh congak; 1450 kerusi x 2 malam x minima RM70 tiket = RM203,000 jumlah minimum yang berjaya dikutip. Tapi itu aku kira kalau tiket RM70 saja. Tiket RM70 cuma untuk kerusi di tingkat atas sahaja. Tiket RM100 hingga RM200 semuanya di tingkat bawah.

Status tiket , sold out atau fully booked?
Sekiranya anda melayari laman web RS sendiri, anda dapat lihat daripada jadual jelajah MZ menyatakan tiket telah 'Sold Out'. Sekiranya anda skrol ke bawah, anda dapat lihat yang status tiket yang dikemaskini pada 24 September ialah 'Fully Booked'.

Tetapi kawan aku cakap, pada 11 Oktober, 3 hari sebelum showcase tersebut, tiket masih boleh dibeli kerana ada orang yang book tapi gagal dihubungi. Mereka yang book ini juga belum menjelaskan bayaran dan mengambil tiket di pejabat RS.


Aku faham situasi RS selaku NGO yang kekurangan tenaga kerja. Tak boleh nak salahkan RS sebab tak kemaskini website tersebut. Aku juga terkilan kerana poster yang menyatakan tiket 'Sold Out' itu telah tersebar luas di Facebook. Bayangkan betapa kecewa peminat MZ bila tengok poster tersebut.

Walau apapun, aku ucapkan tahniah kepada RS, terutamanya kepada Kak Rosmawati kerana telah berjaya menganjurkan Showcase Save The Soul seterusnya memperkenalkan RS ke seluruh dunia.

Kisah aku pula
Terima kasih juga kepada kawanku tolong belikan tiket untuk aku dan kawan-kawanku pada hari Selasa, 12 Oktober, 2 hari sebelum showcase tersebut.



Aku pergi ke showcase dengan kawanku Abu Dzar dan bertolak dari Hartamas pada pukul 7pm. Aku melalui lebuhraya Sprint dan NKVE dan tiba di Wisma MBSA pada pukul 7.45pm. Selesai solat maghrib dan isya, kami pun mengambil tempat di tingkat atas.



Aku tak bawa kamera pada hari itu. Sebab aku tahu kalau nak ambil gambar MZ dari tingkat atas, menggunakan kamera digital kompak biasa, takkan dapat gambar yang cantik. Gambar di atas di ambil oleh Kak Izzati yang datang bersama tunangku, Nurulhuda.



Sebelum pulang pada pukul 11pm, aku singgah di gerai jualan Inteam Mobile untuk membeli CD Maher Zain Thank You Allah pada harga RM25. (Ini kali pertama aku beli CD lagu original sejak lebih dari 8 tahun yang lepas).

Sekian, semoga Maher Zain akan terus berjaya dan semoga peminat beliau akan sentiasa menyokong beliau dan menghayati mesej yang ingin disampaikan.

Entri terdahulu : Maher Zain dan lagu nasyid kontemporari yang padat dengan mesej.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan