Halaman

Isnin, Julai 26, 2010

Maher Zain dan lagu nasyid kontemporari yang padat dengan mesej


Salam. Kebelakangan ini, makin banyak kedengaran lagu-lagu Maher Zain di radio IKIM serta kenduri kahwin. Aku sendiri pun layan lagu-lagunya di rumah mahupun di pejabat. Macam mana aku pun boleh mula minat dengan lagu-lagu beliau?

Pertama Kali
Bulan Jun yang lepas, aku pergi ke kenduri Sofiyussalam. Ketika itu aku terdengar lagu yang indah dengan lirik "Alhamdulillah.. all praises to Allah x2". Itu merupakan kali pertama aku dengar lagu tersebut. Keesokan harinya, ketika aku pergi ke Jalan Tunku Abdul Rahman, DJ di pesta buku DBP turut memutarkan lagu yang sama. Selepas itu, aku pun mula mencari siapakah gerangan penyanyi lagu tersebut.

Keunikan dan keistimewaan lagu-lagunya
Selepas aku dapat tahu nama artis tersebut - Maher Zain, aku pun cuba mendengar lagu-lagu yang terdapat dalam album beliau. Memang tak dapat dinafikan, lagu bermesejkan Islami penyanyi solo yang digubah dan terdapat juga elemen hip hop dan R&B sangat sedap didengari. Terdapat beberapa lagu yang dihasilkan dengan piano juga seperti Thank You Allah.

Disini aku senaraikan lagu-lagu yang terdapat dalam album terbaru beliau serta reviu ringkas.
  1. Always Be There - lagu ini menyeru supaya kita sentiasa kembali kepada Allah ketika dalam kesusahan
  2. Ya Nabi Salam Alayka - lagu selawat ke atas Nabi dalam 4 bahasa; Turki, Inggeris, Arab, Urdu
  3. Inshallah - lagu ini juga menyeru supaya kita kembali kepadaNya kerana Allah pasti akan membantu kita ketika dalam kesusahan
  4. Palestine Will Be Free - lagu ini mengharapkan satu hari Palestin akan dibebaskan dari cengkaman Israel
  5. Thank you Allah - lagu ini menyeru kita supaya sentiasa bersyukur dan berterima kasih atas nikmat kurniaan Allah 
  6. Allah Allah Kiya Karo (ft Irfan Makki) - lagu berbahasa Urdu bermaksud "Wahai Allah, berilah keredhaan kepada hambaMu yang lemah dan yang memerlukan" (via)
  7. The Chosen One - lagu ini menyeru kita supaya mengikut dan mencontohi Nabi Muhammad s.a.w.
  8. Baraka Allah Lakuma - lagu ini sesuai ditujukan buat pengantin baru kerana ia bermaksud "Semoga Allah memberkati kamu berdua".
  9. For the Rest of My Life - lagu jiwang buat pasangan suami isteri yang ingin hidup bersama sehingga ke syurga
  10. Hold My Hand - lagu ini sesuai ditujukan buat sahabat & jiran kita dalam menjalani kehidupan di dunia bersama-sama
  11. Awaken - lagu dengan mesej paling pedas buat orang yang mementingkan dunia seperti harta (materialistik) dan pangkat berbanding akhirat
  12. Subhana Allah(ft. Mesut Kurtis) - lagu ini mengajak kita melihat ciptaan Allah dan bertasbih
  13. Open Your Eyes - lagu ini menyeru kita supaya melihat ciptaan Allah serta merenung keagungan Allah melalui alam ini
Sebelum kita mengakhiri entri pada minggu ini, sila hayati lagu Insha Allah dendangan Maher Zain dan jadilah antara ribuan peminat beliau di Facebook Maher Zain. Wassalam.



Lirik lagu Maher Zain - IslamicLyrics.net

3 ulasan:

  1. saya sgt suka lagu maher zain. very inspiring

    BalasPadam
  2. hmm. menarik.. dah lama dah dengar..

    BalasPadam
  3. Umie_S, yep. memang boleh jadi inspirasi dan tazkirah jugak..

    Muaz Faris, teruskan mendengar :D

    BalasPadam