Halaman

Khamis, Februari 04, 2010

Masalah Yusuf dan Zulaikha dalam Doa Pengantin


Salam. Minta maaf kerana tidak sempat update blog pada minggu lepas. Minggu ni aku nak berkongsi sebuah topik yang aku memang akan runsing setiap kali pergi kenduri kahwin.

Bukan isu apa cuma aku akan terkilan kalau sewaktu sesi doa pengantin, adakalanya orang yang membacakan doa (mungkin merujuk kepada teks doa ini) mendoakan agar hubungan pengantin seperti Yusuf dan Zulaikha.

Rata-rata kalau kita pernah baca kisah Nabi Yusuf, patutnya kita tahu dimana Yusuf itu seorang yang sangat kacak. Sewaktu kecil, abang-abangnya mengatakan Yusuf telah mati di makan serigala. Bila sudah dewasa, baginda hampir digoda oleh isteri pemerintah negeri yang kononnya dikatakan sebagai Zulaikha.

Lepas aku menjelajah dunia internet ini untuk mencari kebenaran, rasanya entri daripada Saifulislam cukup untuk membenarkan gerak hati aku ini. Kredit juga kepada Abdullatef yang berkongsi rakaman audio Ustaz Abu Shuaib mengenai Pertunangan dan Pernikahan. Perihal doa pengantin berkaitan Yusuf dan Zulaikha juga ada disentuh. Kalau anda ada kelapangan, boleh la dengar ceramah Ustaz Abu Shuaib lebih kurang 90 minit. Download di sini.

Pengajaran untuk entri kali ini, sebagai umat Islam, kita perlu menyelidik kesahihan sesebuah berita ataupun amalan supaya kita sentiasa dijalan yang benar, InsyaAllah. Tak ada masalah dengan doa itu, cuma untuk memastikan doa itu lebih sesuai, elok digugurkan pada bahagian yang menyebut Yusuf dan Zulaikha itu.

Sebelum kita mengakhiri entri pada minggu ini, layan dulu lagu Muhasabah Cinta dendangan Edcoustic. Menusuk kalbu betul liriknya.



Gambar kredit fotokahwin

1 ulasan: