Halaman

Sabtu, Oktober 17, 2009

Berbuka Puasa di Masjid Negara

Salam. Raya pun sudah sampai ke penghujungnya tapi aku saja nak tulis pasal berbuka puasa di Masjid Negara. Sebenarnya bukanlah menjadi sesuatu yang istimewa pun. Tetapi, aku inginkan malam terakhir di bulan Ramadhan itu menjadi bermakna.

Malam terakhir pada tahun lepas 2008/1429H, aku pergi ke UIA untuk solat terawih. Pada tahun lepas, aku praktikal di Pulau Pinang. Sepanjang Ramadhan, aku solat terawih di pelbagai surau dan masjid di sana. Itulah sebabnya pada malam terakhir, tatkala pulang berhari raya di KL, aku mengambil kesempatan untuk berterawih di UIA. Satu malam pun dah memadai untuk melepas rindu di perantauan.

Untuk tahun ini pula, 2009/1430H, aku mengajak ibubapaku untuk berbuka puasa dan berterawih di Masjid Negara. Agak payah nak ajak ibuku berbuka puasa diluar sebab beliau taknak terlepas solat terawih. Kalau berbuka puasa di hotel, kita akan makan sampai pukul 9. Lepas itu, memang tak sempat nak terawih berjemaah.

Satu lagi sebab aku ingin berbuka puasa di Masjid Negara ialah kerana pada tahun 2005, aku juga pernah berbuka puasa dan berprogram di Masjid Negara. Peristiwa itu merupakan entri kedua yang kutulis dalam blog ini.



Selamat berbuka puasa - pekerja asing (AlamFlora) pun berbuka di sini.


Selepas solat terawih 8 rakaat, tinggal satu saf saja.


Moreh bubur kacang dengan mak.

Rasanya, cukup sampai di sini. Sehingga berjumpa lagi. Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan