Halaman

Sabtu, Disember 05, 2009

Potong - antara P1 Wimax dan ibadah korban


Salam. Dah lama tak update blog so hari ni nak bicara tentang isu potong.

Potong P1 Wimax
Secara peribadi, aku masih lagi setia dengan Streamyx. Kalau internet lambat sekalipun, itu namanya dugaan, untuk menguji kesabaran. Lagipun, aku bukan jenis layan Youtube atau main game secara online. Bagi aku, aku takkan potong akaun Streamyx. Bahkan berhajat untuk menaiktarafkan akaun menjadi 2Mbps selepas terbaca di Amanz.my pasal promosi Upgrade Streamyx.

Sunnah ibadah korban - tidak potong rambut dan kuku dari 1 hingga 10 Zulhijjah
Sebelum ni aku tak pernah langsung ambil tahu pasal amalan sunnah ni. Mama ada beritahu, ada mutawif pesan kepada abah sewaktu mereka menunaikan haji tahun lepas, supaya tidak memotong rambut kalau melakukan ibadah korban. Lepas aku Google sampai di sini, dan juga ketika menonton TV, Ustaz Zamri juga memberitahu perkara yang sama. Alhamdulillah, aku berjaya menjalankan sunnah ini. Memang senang tapi kalau orang tu menjaga imej dan penampilan bersih dari jambang, memang rasa leceh.

Gotong-royong korban di masjid - potong daging
Kalau tahun-tahun lepas, aku masih ingat yang kaum wanita di qariah akan bergotong-royong memotong daging. Kali ini, aku secara sukarela mendaftar untuk menjadi petugas di bawah department Memotong, Menimbang dan Membungkus di masjid Al-Ansar Taman Keramat pada minggu lalu. Aktiviti korban telah dijalankan pada hari Sabtu supaya tak berkejar-kejar kalau buat hari Jumaat. 10 ekor lembu telah berjaya disembelih. Buat kali pertama juga, aku ajak abah untuk melakukan satu bahagian korban di sini. InsyaAllah akan diteruskan untuk masa-masa akan datang.

P/S- jari aku terluka semasa potong daging. Maklumla tak biasa kerja dapur!

1 ulasan:

  1. aku pun masih setia pada Celcom Broadband aku. Hoho

    BalasPadam