Halaman

Isnin, Jun 28, 2010

Pendapat mengenai 'Jangan Promosi Dosa di Facebook & Blog'


Salam kepada semua pembaca. Hari ni aku cuma nak kongsi pendapat aku mengenai artikel yang ditulis oleh Ustaz Zaharuddin (UZAR) yang bertajuk Jangan Promosi Dosa di Facebook & Blog.

Bila aku baca tulisan beliau, aku rasa lepas ni aku kena lebih berhati-hati dalam berkongsi apa jua maklumat, info, gambar, video, link yang ada di internet ini. Mungkin selama ini aku tak sedar apa kesannya daripada berkongsi walau sekadar link ke sesebuah laman web. Apatah lagi menyatakan minat (Like / Fan / Interest) kepada sesebuah drama, filem, artis yang lebih banyak maksiat daripada amalnya.

Seperti yang dinyatakan oleh UZAR, sekiranya aku menyatakan aku peminat Heroes, maksudnya aku juga 'redha' dengan segala yang dipaparkan dalam rancangan tersebut termasuk bab tidak menutup aurat, kekejaman dan pelbagai lagi unsur maksiat di dalamnya. Melainkan kalau sesebuah drama itu mempunyai lebih banyak unsur positif dari yang negatif. Aku cuma dapat membayangkan drama 'Nur Kasih' tatkala baca ayat tersebut.

Dari segi perkongsian gambar, aku kadangkala runsing apabila ditag oleh kawan-kawanku walaupun tiada gambar aku. Kebanyakan gambar memang aku akan tapis dan Remove Tag sebagai langkah mengelak daripada  fitnah masyarakat.

InsyaAllah, aku akan periksa segala akaun sosial media di internet dan kurangkan promosi 'dosa-dosa' di dalam blog ku, Facebook, Twitter, Tumblr, Youtube dan pelbagai lagi aplikasi di internet ini.

P/S: Apa yang kita tulis dalam blog merupakan tahap pemikiran kita. Sampai bila nak blog pasal hiburan saja?

Gambar dipinjam daripada Executionists

3 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. menarik.. sama-samalah kita buang dosa itu..

    BalasPadam
  3. emm, baru tahu.. bahaya gak kalau mcm ni.. x pasal2 dpt dosa free.. huhu

    BalasPadam