Halaman

Isnin, Oktober 28, 2013

App untuk kira belanja bajet kerja kahwin

Salam.
Memperkenalkan projek web app kahwin pertamaku, BajetKahwin, sebuah app yang mengira untuk mendapatkan anggaran belanja kerja kahwin dengan senang.

Mana datang idea ni?

Idea ni datang  bila aku dapati ramai orang yang suka dengan infografik perjalanan kahwin tradisional orang Melayu di Malaysia.
Selepas tu aku terfikir, kalau aku buat satu lagi artwork untuk bajet kerja kahwin? Tapi semua orang ada kemampuan yang berlainan. So, aku cadang untuk buat sesuatu yang boleh ubah dan interaktif.

Mencabar

Kalau kalian nak tahu, projek ini mula dibangunkan pada bulan Disember 2012. Mas tu aku masih di Australia. Sedikit sibuk sebab aku dalam kena kemas barang untuk balik ke Malaysia.
app-icon2Asalnya nak lancar app ni pada hujung 2012. Tapi Allah sebaik-baik perancang. Dah pulang ke Malaysia, banyak pula hal yang perlu diuruskan. Terpaksalah tangguhkan beberapa minggu.
Setelah mencantikkan coding, user interface dan design logo, dapat juga aku siapkan app ni pada bulan Mac 2013.
Dengan lafaz ‘Bismillahirahmanirrahim’, aku merasmikan web app sulung dari Dezeek Media, BajetKahwin.my versi 1.0.
bk-home
bk-lelaki

Responsif

Ini juga kali pertama aku cuba Twitter Bootstrap. Cuba buka link web app ni guna iPad/tablet ataupun smartphone. Nampak tak perbezaannya?
bk-responsif
Tips: Kalau guna iPhone atau iPad, anda boleh ‘Add to Home Screen’ jika berminat untuk meletakkan logo BajetKahwin pada telefon/tablet anda.
Jika anda ada adik-beradik ataupun kenalan yang bercita-cita untuk mendirikan rumah tangga, sila kongsi dan hebahkan mengenai aplikasi ni kepada mereka. Terima kasih!
Projek ini telah ditamatkan. Sekarang kami fokus pada projek SEO Malaysia daripada Dezeek Media.

1 ulasan: