Halaman

Jumaat, Disember 11, 2009

Kasut hilang lagi!


Salam kepada pembaca sekalian.

Apabila ditimpa musibah, apa-apa musibah la dari yang kecil-kecil seperti kehilangan sepasang kasut mahal berwarna ungu yang cantik dan masih baru, tingkap kereta dipecah dan barang-barang berharga dicuri oleh pencuri professional atau musibah-musibah yang lebih berat seperti perlu extend study disebabkan isu-isu rumit (dan mungkin ketidakadilan para pensyarah), putus tunang akibat salah faham dan masalah keluarga yang dahsyat menyebabkan tekanan perasaan membawa kepada kemurungan (tiada kaitan dengan yang hidup atau mati) serta lain-lain..

..Kita sebagai manusia akan bertindak refleks atau memberi respon terhadap situasi-situasi ini. Cara kita mengekspresi diri terhadap perkara-perkara ini mungkin berbeza. Kita mungkin akan redha atau memberontak terhadap takdir. Kita mungkin akan berfikir positif atau rasa seperti dunia sudah berakhir bagi kita. Kita juga mungkin akan ingat untuk mengucapkan nama-nama Allah atau sebaliknya, kata-kata carutan ketika ditimpa musibah-musibah ini.
Adakalanya dalam sedar atau tidak, walau kita rasa kita sudah cukup redha dan percaya ada hikmahNya akan setiap yang berlaku itu, kita mungkin lupa bahawa itulah di mana letaknya beriman kepada Qada’ dan Qadar Allah.

Secara ringkasnya, 'Qada’ dan qadar ialah ketetapan Allah yang telah ditentukan sejak dari azali lagi berdasarkan ilmuNya yang Maha Tinggi, disusuli dengan kejadian seperti mana yang telah ditetapkan.'

Semuanya telah ditetapkan di Luh Mahfuz dan Luh Mahfuz, mengikut pendapat yang hak, menerima penghapusan dan penetapan. Di antara perkara yang boleh mengubah ketetapan di Luh Mahfuz ialah doa dan amalan yang baik, berdasarkan sabda Nabi s.a.w yang bermaksud: 'Tiada yang boleh menolak takdir selain doa dan tiada yang boleh memanjangkan umur kecuali
perbuatan yang baik.' (Riwayat Tirmizi)

Berkaitan dengan topik ini, bagi memujuk diri apabila kesusahan demi kesusahan datang dalam hidup ini, Al-Qur’an telah menyatakan:

'Katakanlah (wahai Muhammad): Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah Pelindung yang menyelamatkan kami dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal.' (At-Taubah:51)

'Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar) dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.' (At-Taghabun:11)

'Itulah ayat-ayat keterangan Allah, kami bacakan ia kepadamu (wahai Muhammad) dengan benar dan (ingatlah), Allah tidak berkehendak melakukan kezaliman kepada sekalian makhlukNya.' (Al-Imran:108)

Rakan-rakan, dalam menghadapi dunia yang fana ini, marilah kita sentiasa berdoa, kerana kita memang hanya mampu berusaha dan berdoa. SesungguhNya Dia-lah yang menentukan setiap sesuatu. Yang penting marilah kita berdoa moga diberi yang terbaik buat kita semua kerana hanya Allah Maha Mengetahui dan kita tidak mengetahui.


2 ulasan:

  1. Salam. Allah akan menguji seseorang hambanya mengikut kemampuan dirinya. insyaAllah segala dugaan pasti boleh diatasi. semuanya kena back to Allah.

    BalasPadam
  2. salam..ana pun pernah hilang kasut gak, baru je beli beberapa hari, then kene curi..
    time tu sedih gak tapi dah redha..sbb ada hikmah untk peristiwa tu..

    BalasPadam