Halaman

Selasa, September 01, 2009

Projek Monorel Mekah 2010

Salam Ramadhan Kareem buat semua pembaca. Aku nak minta maaf sebab jarang kemaskini blog ini. Semoga kalian semua dapat memanfaatkan peluang untuk pertingkatkan ibadah pada bulan Ramadhan yang mulia ini.

Di kesempatan ini, aku nak tulis pasal projek monorel Mekah yang bakal dimanfaatkan oleh jemaah Haji mulai tahun 2010 atau haji tahun 1431H. Projek pembinaan telah dimulakan selepas musim haji 1429H yang lalu.

Aku masih lagi ingat sewaktu membuat kajian untuk projek tesis awal tahun ini. Antara cadangan yang terbaik untuk memudahkan jemaah haji yang berkerusi roda ialah menggunakan pengangkutan train atau monorel. Jemaah pasti tidak menghadapi masalah untuk masuk ke dalam tren dengan berkerusi roda. Kalau menggunakan bas, memang susah nak lipat dan angkat ke dalam bas.

Aku harap segala kemudahan di Mekah, Mina, Arafah dan Madinah direka berkonsepkan mesra pengguna, khususnya untuk golongan kurang upaya dan warga emas.

Berikut merupakan pautan untuk bacaan yang lebih lanjut mengenai projek monorel di Mekah.
Harap maaf jikalau ada link yang sudah tidak aktif. Aku kagum dengan syarikat Scomi Engineering sebab mereka juga terlibat dengan projek monorel di Mekah. Apa agaknya perkembangan projek monorel di Pulau Pinang?

Gambar ehsan dari Arabian Business

Tiada ulasan:

Catat Ulasan